manlighet och kvinnlighet.

hörde på radion om en man som hade skjutit av sin "manlighet"
och hela tiden gick de tillbaka till detta uttryck. är det så att en
mans manlighet sitter i kuken? har jag fel som tycker att det sitter
i psyket och näts i attityden, eller är det något annat jag tolkat
som manlighet?!

sen kanske man kan läsa in dt som att om en man inte kan få upp
den resulterar det i ett väldigt aggressivt och desperat beteende.
så med lite eftertanke kan man säga att dessa två saker är sammankopplade.

hur är det då med kvinnor? säger amn att hon är okvinnlig om hon
inte rakar skrevet?! min uppfattning är att man kolalr mer på
deras kroppar; smal miljda, höfter och snygga bröst.
kanske till och med sminket och hur de bär upp sitt hår. men
aldrig skulle jag säga att jag mäter kvinnlighet i sitt psyke och
hur de beter sig.

som slutsats kan man säga att vi inte lever i ett jämställt samhälle.
men vill vi verkligen det på det sexuella planet?!

om ännu viktigare; kan vi skilja det planet från arbetslivet och karriären?
det är nog där det skär sig för många. men jag skulle inte vilja
leva i ett unisex-samhälle, där man mäter manlighet och kvinnlighet
med samma mått. hur ska man kunna det när det är två vitt
skilda saker man mäter?

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback